Detta projekt handlar om att ta reda på hur publika, interaktiva, digitala reklamskyltar kan utformas och hur ett scenario kan se ut för användningen av dessa. I detta projekt har vi undersökt redan existerande interaktiva reklamskyltar och utvecklat vår egen prototyp för en sådan reklamskylt. En video har sedan skapats av oss för att visa ett scenario över hur vårt koncept skulle fungera. Här nedan kan ni läsa vår blogg om olika delar av vår process för detta projekt.

onsdag 29 maj 2013

Research - omvärldsanalys (26/3)

Research Design for Evaluating How to Engage Students with Urban Public Screens
in Students’ Neighbourhoods


Sapporo World Window: Urban Interaction through Public and Private Screens


Interactive digital signage - tar upp digitala skyltar och interaktionstekniker.


Interaktiv reklamfilm av North Kingdom - en reklamfilm gjord för klädmärket Only där tittarna kan stoppa filmen, klicka på klädesplagg för mer information, dela via sociala medier och göra ytterligare interaktioner som påverkar filmen.


Digital skyltning och interaktiv design - en blogg om olika former av interaktivitet och reklam genom skyltar. Texten behandlar vad det finns för exempel och utmaningar med interaktiv design för skyltar i publika sammanhang. “Digital Signage” är ett hett ämne och trenden är att utveckla mer “upplevelsebaserad” annonsering och kommunikation.


Axe interaktiv skärm - video som visar ett exempel på en interaktiv reklamskärm i det publika rummet. Produkten är Axe och skärmarna är placerade vid busshållplatser i Moskva, Ryssland.


Calvin Klein interaktiv skåpbil - ett annat exempel på en interaktiv reklamskärm, nu en större på en skåpbil. Här hade de efterliknat deras hemsida och förbipasserande fick chansen att rösta på vem som ska bli nästa Calvin Klein modell i deras Calvin Klein 9 länder 9 män tävling.


Reklam som du kan kyssa - i Japan har det tagits fram interaktiva reklamskyltar med en tjej som man kan kyssa och med hjälp av sensorer ändras utseendet på skylten beroende på avståndet mellan den och den interagerande personen.
http://feber.se/pryl/art/239871/reklam_som_du_kan_kyssa/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar