Detta projekt handlar om att ta reda på hur publika, interaktiva, digitala reklamskyltar kan utformas och hur ett scenario kan se ut för användningen av dessa. I detta projekt har vi undersökt redan existerande interaktiva reklamskyltar och utvecklat vår egen prototyp för en sådan reklamskylt. En video har sedan skapats av oss för att visa ett scenario över hur vårt koncept skulle fungera. Här nedan kan ni läsa vår blogg om olika delar av vår process för detta projekt.

onsdag 29 maj 2013

Utvärdering av prototyp (30/4)

Vi har nu gjort ett antal användartester där vi bett användaren i fråga att testa vår nuvarande prototyp och där vi sedan frågade ett antal semi-strukturerade frågor angående bland annat funktionaliteten, gnänssnittet, interaktionsdesignen, omgivningen och scenariot.

Angående gränssnittet och interaktionsdesignen fick vi följande kommentarer:
  • Bra design
  • Bra att menyn kan vara dold eftersom det visar kläderna så mycket som möjligt
  • Det är just nu mycket onödig vägg i videon
  • Det står shorts när det borde stå chinos

Angående funktionaliteten:
  • Fler modeller och tillbehör skulle behövas, till exempel vore slipsar intressant
  • Förslag på en ytterligare funktion vore att kunna hitta affären som har reklamen så man kan gå dit och kolla in det plagg man har sett i reklamen

Angående omgivningen och scenariot:
  • En användare sa att det vore bra att ha i klädaffären
  • En annan tyckte vid busshållplatser då man bara har tråkigt i väntan på bussen och man har tid för att interagera med reklamskylten
  • En tredje tyckte inte att den skulle vara i klädaffären utan vore bättre utanför, speciellt i ett köpcentrum för att få köptips
  • Flera användare trodde att en interaktiv reklamskylt främst skulle rikta sig mot yngre användare
  • Det var blandade reaktioner om huruvida man vill kolla in kläder bland folk men det kan vara en åldersgrej då det var två personer i väldigt olika ålder som hade olika åsikter om detta
  • En annan intressant åsikt var att det var mest användbart om man redan visste vad man skulle köpa

Angående funktionaliteten att dela kläderna via sociala medier:
  • Om en sådan funktion ska finnas är det bäst med ett företagslogin, alternativt eget login om säkerheten kan garanteras
  • Användarna tyckte att en sådan funktion skulle kunna vara kul men att det inte var nödvändigt

Angående funktion att få rabatt vid användande av den interaktiva reklamskylten:
  • Användarna var enhälliga i att en sådan funktion skulle locka mer användare och att det skapar ett mervärde för kunden
  • Sedan nämndes det att det kanske beror på vilken typ av företag som gör reklamen, exempelvis typiska tjejaffärer har kanske en större nytta av en sådan funktion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar