Detta projekt handlar om att ta reda på hur publika, interaktiva, digitala reklamskyltar kan utformas och hur ett scenario kan se ut för användningen av dessa. I detta projekt har vi undersökt redan existerande interaktiva reklamskyltar och utvecklat vår egen prototyp för en sådan reklamskylt. En video har sedan skapats av oss för att visa ett scenario över hur vårt koncept skulle fungera. Här nedan kan ni läsa vår blogg om olika delar av vår process för detta projekt.

fredag 31 maj 2013

Utvärdering av slutliga versionen på utställningen

På utställningen passade vi på att höra vad folk tyckte angående vårt projekt. Vi frågade om idén, funktionaliteten, designen, scenariot etc. Här nedan är några av kommentarerna vi fick.

Det generella intrycket vi fick var att det var ett mycket intressant projekt och att idén var god. Diskussioner uppstod om att detta borde vara någonting som är möjligt att göra redan nu då tekniken finns.

En aspekt som vi funderat på tidigare i det här projektet och som också nämndes på utställningen var om man verkligen vill titta på kläder på en skärm inför mycket annat folk som befinner sig runt om kring. Vissa kanske kan känna problem med att visa upp vilka kläder man är intresserade av. Vad vi har erfarit i en tidigare undersökning som vi gjort så tror vi dock inte att det skulle vara något större problem. Man skulle kunna ta detta projekt ett steg längre och göra så att den som interagerar själv står som modell på skärmen. Då tror vi att det skulle vara ett större problem med att ha en sådan skärm i den publika sfären.

En kommentar som vi fick som vi själv inte tänkt så mycket på i detta projekt var hur själva interaktionen skulle gå till. Vi har hela tiden tänkt på en touchskärm och att genom fingertryckningar skapa en interaktion med den interaktiva digitala skärmen. Vi fick dock ett förslag om att istället använda rörelser via till exempel en kinect-kamera. Detta skulle ge fördelen att man enklare kan se att man kan interagera med skärmen. När man går förbi skärmen skulle den känna av det och någonting skulle hända på skärmen vilket den förbipasserande skulle märka.

En av besökarna gav ett intressant förslag på ett närliggande projekt som borde utvecklas mer och det är användning av video på klädaffärers hemsidor. Idag tyckte denna person att det var mest statiska bilder som visas upp som förskönar verkligheten. Man vill kunna se en riktig person som rör sig i kläderna och visar upp alla synvinklar.

Alla förstod även videon som vi hade gjort, som presenterar ett scenario där vår prototyp kan användas, vilket var roligt att höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar